FIS SZYKUJE REWOLUCJĘ w PRZEPISACH DOTYCZĄCYCH KOMBINEZONÓW

Spotkanie podkomitetu FISu w Zurychu przyniosło dość istotne decyzje. Zawodników czekają zmiany dotyczące sprzętu, dokładnie chodzi tu o wymiary kombinezonu narciarskiego. Dotychczas tolerancja odległości materiału od ciała wynosiła 6 cm. Od nowego sezonu ma to być 0 cm. Kombinezony będą zatem idealnie przylegać do sylwetki skoczka, zmniejszy się powierzchnia nośna, co może doprowadzić do wyrównania szans, a jednocześnie zmniejszenia wpływu sprzętu na wyniki. Dostawcami tkanin do produkcji kombinezonów mają być bowiem tylko dwie firmy – Eschler z Szwajcarii i Meninger z Niemiec. Dostępność do nich będzie taka sama dla wszystkich drużyn.  Specjalnie dla FISu, nowy kombinezon mierzył Thomas Morgenstern. 

Oto dokładniejsze dane nowych kombinezonów:

– nie składa się z siedmiu części, ale tylko pięciu, co ogranicza liczbę szwów;

– ma zamek wykraczający poza kołnierz o 1,5 do 5 centymetrów, tak więc zamek nie może po prostu się otworzyć – to jeden powód mniej do dyskwalifikacji;

– kołnierz może mieć elastyczną gumkę;

– co najważniejsze: tolerancja całego kombinezonu zostanie obniżona z 6 cm do 0 cm. Wymiary kombinezonu będą równe wymiarom ciała. Kombinezon praktycznie stanie się częścią ciała. Tylko od kolan w dół stara zasada będzie obowiązywała, aby można było dopasować buty do kombinezonu.


Teraz, decyzje zostaną przekazane do krajowych związków narciarskich, a pod koniec maja podczas kongresu w Korei Południowej komitet ds. skoków narciarskich FIS podejmie ostateczną decyzję. 

Należy się także zastanowić jak wpłynie to na same skoki – sposób lotu zawodnika, jego zachowanie w powietrzu, widowiskowość tego sportu. W związku z tym, że w nowych kombinezonach nie oddawano jeszcze prób na skoczniach, można tylko domniemywać, jakie będą skutki zmian. Jak mówią eksperci, nie będzie można odbijać się z progu zbyt agresywnie, ponieważ zawodnik nie będzie miał „poduszki powietrznej” tworzonej dotychczas przez większą powierzchnię kombinezonu. Co za tym idzie, tor lotu skoczka będzie nieco wyższy, a żeby możliwe było osiąganie dobrych odległości, konieczne będą także większe prędkości na progu.

Źródło: fisskijumping.com

Komentarze

comments

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Facebook
Facebook
Instagram