You are currently viewing Inwestycje w USA: Budowa w Iron Mountain, opóźnienia w Red Wing i Ironwood

Inwestycje w USA: Budowa w Iron Mountain, opóźnienia w Red Wing i Ironwood

Kiedy europejskie obiekty stają się areną zmagań o punkty do klasyfikacji w letnich cyklach FIS, skocznie w Stanach Zjednoczonych zamieniają się w plac budowy. Za Oceanem realizowane są trzy projekty związane z infrastrukturą narciarską. Prezentujemy przegląd najnowszych informacji z postępów prac w stanie Michigan i w stanie Minnesota.

 

Iron Mountain – trzy lata na inwestycje, początek niebawem

Tradycje narciarskie w Iron Mountain w stanie Michigan sięgają końca lat 30. XX wieku, gdy na obiektach należących do lokalnego klubu, Kiwanis Ski Club, odbyły się pierwsze zawody w skokach narciarskich. W swojej dotychczasowej historii, skocznia Pine Mountain (K-120 / HS-133) dwukrotnie była areną zmagań światowej czołówki o punkty Pucharu Świata – w 1996 oraz w 2000 roku. Obecnie rozgrywane są tutaj konkursy narciarskiej „drugiej ligi”, a także coroczna impreza pod nazwą Giant Pine Mountain Skijumping.

Iron.Mountain Pine.Mountain.Jump centralskijumping.smugmug.com  300x199 - Inwestycje w USA: Budowa w Iron Mountain, opóźnienia w Red Wing i Ironwood
Iron Mountain – 'Pine Mountain Jump’ (fot. centralskijumping.smugmug.com)

Przed działaczami lokalnego klubu będącego zarazem organizatorem FIS-owskich zawodów w Iron Mountain dużo pracy, aby konkursy Pucharu Kontynentalnego pozostały w stanie Michigan. Największy z obiektów wchodzących w skład kompleksu skoczni Pine Mountain Jumps, musi w ciągu trzech najbliższych lat zostać zmodernizowany tak, aby spełniać najnowsze standardy wyznaczone przez Międzynarodową Federację Narciarską. Włodarzom FIS-u chodzi głównie o poprawę bezpieczeństwa zawodników w czasie rozgrywania zawodów międzynarodowych.

Proces modernizacji został podzielony na trzy etapy, a koszt całej inwestycji może znacznie przekroczyć milion dolarów, dlatego Kiwanis Ski Club stara się o dofinansowanie. Pierwsza część robót budowlanych ruszyła 7 sierpnia i zakłada zmianę profilu skoczni oraz zmniejszenie nachylenia zeskoku z 37 do 35 stopni. Wymienione zostaną także bandy, które zabezpieczają strefę lądowania. Ukończenie tego etapu modernizacji jest niezbędne, aby przeprowadzić zaplanowane w dniach 10-11 lutego 2018 roku zawody Pucharu Kontynentalnego. Z informacji, których udzielił nam przedstawiciel FIS, Horst Tielmann, prace na zeskoku Pine Mountain rozpoczną się jeszcze w tym miesiącu.

Drugi etap przebudowy obiektu zlokalizowanego w stanie Michigan,  będzie wymagał znacznie więcej wysiłku ze strony lokalnych działaczy. Zakłada on bowiem wybudowanie wieży z ogrzewaną kabiną. w której zawodnicy będą mogli oczekiwać na oddanie skoku. Ponadto FIS wymaga poszerzenia belki startowej oraz wykonania schodów, które umożliwią bezpieczne dotarcie skoczków na szczyt obiektu. Ukończenie tej części modernizacji planowane jest przed 2019 rokiem.

Finalną część całej inwestycji będzie stanowiło zainstalowanie windy, która ma powstać do 2020 roku. Jak zapewnił prezes Kiwanis Ski Club, Nick Blagec, wszystkie wymagania zostaną spełnione.

 

Ironwood – brak funduszy, brak postępów

Ironwood Copper.Peak fot.CopperPeak.com  300x199 - Inwestycje w USA: Budowa w Iron Mountain, opóźnienia w Red Wing i Ironwood
Ironwood – 'Copper Peak’ fot. copperpeak.com / facebook.com/copperpeak

W stanie Michigan nie tylko w Iron Mountain, ale także w Ironwood trwają starania o unowocześnienie istniejącej infrastruktury narciarskiej. Chodzi o realizację projektu gruntownej przebudowy najmniejszej skoczni do lotów narciarskich – Copper Peak.

O kluczowych planach modernizacyjnych, dotyczących obiektu w Ironwood informowaliśmy pod koniec ubiegłego roku. Dodajmy, że po przebudowie na Copper Peak oprócz letnich zawodów rangi FIS mogłyby odbywać się także sesje treningowe, które umożliwiłyby młodym i mniej doświadczonym zawodnikom doskonalenie sztuki latania na „mamutach”.

Niestety wszystko wskazuje na to, że wciąż są to dość odległe plany. Mimo upływającego czasu, nadal nie udało się zebrać wystarczającej ilości pieniędzy na przeprowadzenie inwestycji (ok. 14 milionów dolarów). Z informacji przekazanych naszemu portalowi przez Kassi Huotari odpowiedzialną za kwestie marketingowe wynika, że grupa osób zaangażowanych w odbudowę obiektu w Ironwood prowadzi rozmowy z władzami stanu Michigan w celu uzyskania dofinansowania (10 milionów dolarów).

Jedynym postępem w realizacji prac modernizacyjnych jest zatem zaakceptowanie przez Międzynarodową Federację Narciarską nowego profilu skoczni. Według niego, rozmiar najmniejszego obiektu do lotów narciarskich (HS – Hill Size) będzie usytuowany na 180. metrze zeskoku. W związku z napływającymi zza Oceanu wiadomościami o kłopotach finansowych, nie wiadomo jednak czy konstrukcja zostanie rozpoczęta zgodnie z planem – wiosną 2018 roku, by obiekt był gotowy jesienią 2019 roku.

 

Red Wing – oczekiwanie na rozpoczęcie budowy

Red.Wing 2017 wizualizacja fot.baldy125.com2  300x200 - Inwestycje w USA: Budowa w Iron Mountain, opóźnienia w Red Wing i Ironwood
Wizualizacja projektu dużej skoczni narciarskiej w Red Wing (fot. baldy125.com)

O trzecim z amerykańskich projektów zakładającym powrót do korzeni skoków narciarskich w Minnesocie, po raz pierwszy informowaliśmy w listopadzie ubiegłego roku. Wówczas grupa miłośników skoków, na czele z uczestnikiem Igrzysk Olimpijskich w Albertville – Bryanem Sandersem, zaczęła naciskać na budowę nowoczesnego kompleksu narciarskiego. Starania opłaciły się, a projekt dostał zielone światło.

Przypomnijmy, że projekt budowy w Red Wing składa się z dwóch części. Pierwsza, sportowa, zawiera nowoczesny kompleks narciarski, w skład którego wejdą dwie skocznie – mniejsza, przeznaczona do szkolenia najmłodszych adeptów narciarstwa oraz młodzieży, a także duża, z wieżą wynoszącą ok. 50 metrów wysokości, na której znajdą się restauracja oraz taras widokowy. Punkt konstrukcyjny zostanie usytuowany na 125. metrze (a nie jak wcześniej spekulowano na 120. metrze). Obiekt ma być wykorzystywany do treningów głównie w okresie letnim, jednak pojawiają się głosy, że władze Amerykańskiego Związku Narciarskiego będą starały się o organizację w Minnesocie zawodów na najwyższym, światowym poziomie. Druga część projektu zakłada budowę  parku rozrywki. Mają się w nim znaleźć m.in. pole golfowe, park linowy, szlaki turystyczne i trasy wspinaczkowe oraz zip-line (wizualizacja).

Według pierwotnych planów, wykonawcy robót budowlanych mieli rozpocząć prace na terenie przeznaczonym pod konstrukcję obiektu pod koniec maja. Niestety początek etapu finalizacji inwestycji opóźnił się o ponad dwa miesiące. Według najnowszych informacji napływających zza Oceanu okazuje się, że budowa nadal stoi w miejscu, a rozpoczęcie konstrukcji planowane jest na przełomie sierpnia i września.

 

Oskar Szechnicki
źródła: kiwanisskiclub.com / copperpeak.net
baldy125.com / startribune.com / informacja własna

 

Dodaj komentarz